Indholdsfortegnelse Table of content

Del på:

Facebook Twitter Linkedin

Med en tablet, iPhone eller smartphone lige ved hånden samt de konstant udvidede muligheder for at begå sig på nettet, stiger de danske forbrugers forventninger til de digitale muligheder.

”Den digitale tidsalder” er blevet en betegnelse på den nutid, vi lever i, hvor netop online aktiviteten er en fast del af danskernes hverdag. 
I særdeleshed er det at optage lån med MitID blevet en helt almindelig aktivitet for danskerne.

Forbrugernes behov er med til at skabe markedets tilbud og produkter. Med mere end 9/10 danskere der har MitID og anvender det som en helt naturlig del af deres digitale adfærd, betyder det høje krav til funktionaliteten af virksomhedernes online platforme.

Men hvad betyder det egentlig, når meget af ens aktivitet foregår på nettet? Og hvad stiller det af krav i forhold til internetsikkerhed?

Brugen af MitID som fleksibelt redskab

I dag kan det være næsten umuligt at forestille sig en verden uden muligheden for brug af MitID. Men det er ikke længere tid siden end 2021, at NemID så dagens lys hos de danske forbrugere.

Behovet for at have et sikkert og trygt redskab at begå sig med på nettet er en afgørende forudsætning for danskernes digitale adfærd.

MittD gør det nemt og enkelt at gennemføre transaktioner på nettet og f.eks. underskrive købsaftale med brugt af nøglekortet eller at låne med MitID.

Mulighederne ved brug af NemID betyder blandt andet:

  • At der spares tid for forbrugerne, da den personlige identifikation er indlejret i nøglekortet

  • At det er effektivt at gennemføre transaktioner på nettet

  • At det er fleksibelt at handle med varer på nettet

  • At optage lån med NemID er en effektiv, sikker og nem proces

Disse faktorer spiller positivt ind på forbrugernes krav. Og skaber øgede forventninger om netop fleksibilitet, effektivitet og tidsbesparelse.

Mulighederne for at optage lån med MitID

Særligt på markedet for online lån udgør brugen af MitID et afgørende parameter omkring danskernes digitale krav.

Dette betyder, at langt hovedparten af samtlige online lånudbydere i dag tilbyder forbrugerne at optage lån med MitID. Og at der er konkurrence omkring kundetiltrækning.  

Betydningen for kunderejsen

MitID betyder, at ansøgeren om lån slipper for at indsende fysiske dokumenter til brug for kreditvurderingen.

Ved at ansøge og godkende lån med MitID giver man automatisk lånudbyderen lov til at indhente de nødvendige, økonomiske oplysninger, som banken skal bruge til sin kreditvurdering.

  • Der spares betydelig mængde tid omkring godkendelsesprocessen

  • Ansøgningsprocessen er effektiv

  • Underskrivelse af lån er nemt og simpelt

  • Et godkendt lån kan blive indsat på ansøgers konto straks efter underskrivelse

Alt i alt betyder MitID, at kunderejsen bliver en simpelt, nem og overskuelig proces.

Betydning af sikkerheden omkring MitID

Sikkerheden omkring lån med MitID er større end den gammeldags metode, hvor der blev brugt PIN-koder.

MitID er en 2-sidet sikkerhedsforanstaltning, hvor der findes selve det fysiske nøglekort samt ejermandens selvvalgte kode. 

Sikkerheden består i, at i tilfælde af at kortet skulle blive stjålet, har tyven intet at bruge det til uden den private kode. Og hvis koden skulle blive afluret, er det intet værd uden selve nøglekortet.

Den digitale fremtid

Fordelene som tydeligt gør sig gældende i forbindelse med at optage og ansøge om lån med MitID, er medvirkende til at skabe lignende krav hos andre virksomheder.

Forbrugerens adfærd og digitale krav tvinger virksomhederne til at være opdateret med hensyn til at sikre kunderne en gnidningsfri, online kundeoplevelse.  

I en undersøgelse har mere end 70 % af virksomhederne erfaring med, at digitale udfordringer i virksomhedens systemer medfører tab af kunder.

Med den stigende konkurrence på nettet er det simpelt for forbrugerne blot at finde en anden virksomhed, der udbyder den varer, man nu engang er ude efter.

MitID stiller krav til virksomhedernes digitale systemer. Det er ikke nok, at virksomhederne har funktionelle, digitale platforme. Deres systemer skal også kunne fortælle om kundens betalingsevne samt verificere kunden identitet. Oplysninger, som betyder effektivitet for kunden og dermed besparelse af tid.

Hvis ikke virksomheder omstiller sig i takt med danskernes høje, digitale krav, vil kunden blot finde en anden virksomhed med større, digital serviceniveau.

Dermed er danskers behov og krav med til at skabe konkurrence blandt virksomheder.

Author